Program Erasmus Plus: rozwój i dokształcanie dla wszystkich - sprawdź jak działa w Społecznej Jedynce w Gdyni

AktualnościBądź na bieżąco
12.10.2023 #Artykuły #Relacje

Program Erasmus Plus: rozwój i dokształcanie dla wszystkich

Program Erasmus Plus to inicjatywa Unii Europejskiej, która oferuje liczne możliwości rozwoju osobistego i zawodowego dla różnych środowisk i grup wiekowych. Celem programu jest wspieranie mobilności edukacyjnej, współpracy międzynarodowej oraz innowacji i wymiany dobrych praktyk. Dzięki szerokiemu zakresowi działań, Erasmus Plus umożliwia uczniom, studentom, nauczycielom, pracownikom edukacji oraz organizacjom pozarządowym zdobywanie nowych kompetencji, doświadczeń i inspiracji.

Korzyści dla nauczycieli i pracowników oświaty

Niedawno mieliśmy okazję zobaczyć, w jaki sposób z tej możliwości skorzystali nauczyciele i pracownicy Społecznej Jedynki w Gdyni, doskonaląc swoje umiejętności na kursach organizowanych w ramach programu Erasmus Plus. Dzięki uczestnictwu w zagranicznych szkoleniach i warsztatach, nauczyciele mogli nie tylko poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności, ale także nawiązać kontakty z kolegami po fachu z innych krajów, co przyczyniło się do wymiany doświadczeń i metod nauczania.

Przykłady sukcesów i realizowanych projektów

Nauczyciele Społecznej Jedynki uczestniczyli w różnorodnych kursach, które pozwoliły im zdobyć nową wiedzę i umiejętności. Tematyka szkoleń obejmowała nowoczesne metody pracy z uczniami, zarządzanie klasą oraz wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie edukacyjnym. Szczególną uwagę warto zwrócić na kursy „Creative and Critical Thinking”, „English for Teachers” oraz „Mindfulness”, w których cztery nauczycielki Społecznej Jedynki uczestniczyły na Teneryfie.

Efekty kursu „Creative and Critical Thinking”

Kurs „Creative and Critical Thinking” okazał się niezwykle wartościowy dla nauczycielek Społecznej Jedynki. Uczestniczki tego szkolenia zdobyły umiejętności, które pozwalają im lepiej wspierać rozwój kreatywności i krytycznego myślenia wśród uczniów. Zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce zaowocowało wprowadzeniem innowacyjnych metod nauczania.

Nauczyciele zauważyli, że uczniowie zaczęli podchodzić do rozwiązywania problemów w bardziej twórczy sposób, a także lepiej analizować i krytycznie oceniać informacje. Efektem było również zwiększenie zaangażowania uczniów w proces nauczania oraz ich większa samodzielność i inicjatywa w zdobywaniu wiedzy.

Efekty kursu „English for Teachers”

Kurs „English for Teachers” znacząco przyczynił się do poprawy kompetencji językowych nauczycielek. Dzięki intensywnemu szkoleniu językowemu, uczestniczki kursu zdobyły pewność siebie w komunikowaniu się po angielsku, co otworzyło przed nimi nowe możliwości współpracy międzynarodowej oraz uczestnictwa w konferencjach i szkoleniach zagranicznych. Ponadto, lepsza znajomość języka angielskiego umożliwiła nauczycielom wprowadzenie dwujęzycznych elementów do lekcji, co wzbogaciło program nauczania i uatrakcyjniło zajęcia dla uczniów.

Efekty kursu „Mindfulness”

Kurs „Mindfulness” wprowadził nauczycielki Społecznej Jedynki w praktyki uważności, które okazały się niezwykle pomocne zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym. Nauczycielki nauczyły się technik redukcji stresu, poprawy koncentracji oraz radzenia sobie z wyzwaniami dnia codziennego. Wprowadzenie elementów mindfulness do szkolnego środowiska przyczyniło się do stworzenia bardziej spokojnej i sprzyjającej nauce atmosfery. Uczniowie, korzystając z praktyk uważności, stali się bardziej skoncentrowani i zrelaksowani, co pozytywnie wpłynęło na ich wyniki w nauce i ogólne samopoczucie.

Nauczycielki wróciły z tych szkoleń z nowymi pomysłami, które z sukcesem wdrożyły w swojej codziennej pracy. Jednym z efektów było wprowadzenie innowacyjnych lekcji, które znacznie zwiększyły zaangażowanie i motywację uczniów. Dodatkowo, nawiązane podczas kursów kontakty międzynarodowe zaowocowały wspólnymi projektami edukacyjnymi, które pozwoliły uczniom Społecznej Jedynki na współpracę z rówieśnikami z innych krajów.

Wpływ na społeczność szkolną

Korzyści z uczestnictwa w programie Erasmus Plus nie ograniczają się tylko do nauczycieli. Dzięki zdobytym umiejętnościom i nowym metodom nauczania, cała społeczność szkolna odczuwa pozytywne zmiany. Uczniowie mają możliwość uczenia się w bardziej angażujący i nowoczesny sposób, co przekłada się na ich lepsze wyniki w nauce i większą motywację do zdobywania wiedzy.

Ponadto, projekty realizowane w ramach Erasmus Plus często angażują również rodziców i lokalną społeczność, co sprzyja budowaniu więzi i współpracy na różnych poziomach. Dzięki temu, program ten przyczynia się do tworzenia otwartej i innowacyjnej społeczności edukacyjnej, która jest gotowa na wyzwania przyszłości.

Podsumowanie

Program Erasmus Plus to niezwykle wartościowa inicjatywa, która oferuje szerokie możliwości rozwoju i dokształcania dla różnych grup wiekowych i zawodowych. Przykład Społecznej Jedynki pokazuje, jak wiele można zyskać dzięki uczestnictwu w międzynarodowych kursach i szkoleniach. Nauczyciele i pracownicy oświaty, którzy skorzystali z tych możliwości, wracają z nowymi kompetencjami i inspiracjami, które pozytywnie wpływają na całą społeczność szkolną. To dowód na to, że inwestycja w edukację i rozwój osobisty przynosi wymierne korzyści dla wszystkich zaangażowanych stron.

Autor: Kamila Kunicka
Pierwsza Społeczna Szkoła Podstawowa im. Dzieci Zjednoczonej Europy w Gdyni

do góry